Ja, wat een catalogi. Waarom vind ik A'dam overzichtelijker dan onze eigen aquabrowser? Komt het door de kleurstelling? Kunnen we (Fryslan) daar iets aan doen? Wat wordt er gedaan met onze my discoveries? Moeten we klanten misschien toch leren.
Volgens mij heeft Dina een zoon bij Google werken. Want wat lijkt het mij geweldig als iemand informatie zoekt over iets, hij/zij direct tegen een bibliotheek opknalt. Ik heb vroeger altijd al gewenst dat wij als bibliotheken de Google van Internet waren geworden. Maar ja, dat zit er helaas niet meer in.
Maar dat er wat moet veranderen aan de catalogus is een ding wat zeker is. En zeker niet van die stomme zaken dat als je een spatie vergat de catalogus geen resultaten meer toont. Dat kan toch echt niet.
Waarom kun je trouwens vaak sneller iets vinden bij bol.com dan bij onze eigen catalogus?
Dat is pas echt gebruiksgemak.
Willen wij onze eigen catalogus optimaliseren dan moeten we zelf aan de slag met my discoveries zoals literaire prijzen toevoegen, beroemde personen uit boeken toevoegen zoals de zoekterm "Wallander" die direct verwijst naar Mankell. De nieuwst titels uit de top 10 etc.
We moeten toch ook echt meer aan PR doen voor my discoveries (uitleggen in de Nieuwsbrief?). Hier zouden mensen ook heel goed hun eigen leeshistorielijsten in onder kunnen brengen.
Ja!!! dan wordt de aquabrowser pas leuk voor mensen.
Dus weer aan de slag met uitleg over de aquabrowser. Eerst het eigen personeel en dan het publiek. Vul in die rare versprekingen, gedeeltes van titels die je altijd hoort etc.
We zetten Ludi aan het werk.
1 opmerking:
Amsterdam ziet er inderdaad wat flitsender uit, kleuriger. Dat lichte grijs in onze aquabrowser is wel heel vaag.
Ludi heeft een begin gemaakt met catalogustips in de Súdwester, gezien? En bij MD moeten eerst nog de nodige kinderziekten worden genezen - als je de lijsten tags bij veel titels ziet! We kunnen er zo eigenlijk niet mee voor de dag komen. Heeft ook de aandacht van de digibabes.
Groet,
Els
Een reactie posten